Author Info

Instagram

Facebook

Categories 2

Labels

featured Slider

Popular Posts

Pages

Navigation Menu

Twitter

Follow me on pinterest

Like us

Flickr

Monday 6 April 2020

APA ITU RUMAH BUSUK ] LEENA PROPERTY



STRATEGI RUMAH BUSUK










PENAFIAN:-
=========


Apa yang bakal saya kongsikan adalah strategi atau perancangan bukannya teknik , kaedah, langkah , aturan , cara , pelaksanaan dan sebagainya. Kelayakan untuk memilki rumah kos rendah tergantung kepada sekatan             yang telah di syaratkan oleh pihak berwajib seperti kerajaan negeri dan majlis perbandaran tempatan. sila semak sekatan-sekatan jika ada.


Strategi ini tidak sesuai untuk golongan pelabur hartanah , ianya lebih sesuai untuk golongan yang biasa-biasa , golongan yang berpendapatan rendah, golongan yang selalu mengadu rumah mahal untuk di beli , golongan kurang berkemampuan dan golongan bawahan serta mereka yang ingin memiliki rumah untuk tinggal sendiri (rumah idaman) suatu hari nanti termasuklah graduan baru bekerja dan mereka yang berpendapatan rendah.






 



Apa itu rumah busuk?

Ianya adalah merujuk kepada rumah jenis flat kos rendah , samaada 4 tingkat (naik tangga) atau rumah pangsa berbelas tingkat berlift. Sebenarnya rumah tersebut bukanlah busuk , saya gelarkan rumah busuk kerana dalam banyak hal persekitaran rumah kos rendah (flat) sebegini tidaklah begitu bersih dan agak busuk akibat persekitaran yang kurang bersih di sebabkan oleh sikap dan minda segelintir penduduk yang tinggal disitu yang masih beperangai seperti setinggan biarpun sudah mendiami rumah batu , namun itu tidak bererti yang rumah tersebut atau keadaan di dalam rumah tersebut kotor dan berbau busuk.



Apa itu strategi rumah busuk ?

Kebanyakan orang (golongan yang biasa-biasa atau berpendapatan rendah) mempunyai impian untuk memilki rumah sendiri (rumah persaraan ada yang membuat perancangan untuk pulang ke kampung setelah bersara , manakala ada yang menyimpan impian untuk tinggal di rumah banglo ketika bersara atau mendiami rumah yang selesa ketika di usia senja dan tidak mahu berhutang hingga ke liang lahat.



 Apa yang boleh kita lakukan ?.


Kita boleh membeli rumah kos rendah atau rumah murah. Katakanlah berharga RM77K (Lihat contoh yang diberikan di bawah)

Saya tidak ingin membicarakan cara pembelian , modal deposit , teknilk dan kaedah mendapatkan rumah tersebut , samaada dibeli langsung , sub-sale , lelong dan sebagainya, saya hanya ingin fokus perbincangan ini kepada strategi , ini kerana kita boleh belajar cara , teknik dan kaedah mendapatkan rumah kos rendah ini samaada bermodal atau tanpa modal dari pelbagai seminar dan kelas hartanah yang di anjurkan oleh sifu-sifu hartanah yang ada.
Katakan kita berjaya membeli rumah tersebut dan menyewakannya pada kadar RM500 sebulan. Biarpun kita tidak mendapat banyak keuntungan didalam bentuk aliran tunai , duit sewa hanya cukup untuk membayar ansuran bulanan rumah dan penyelengaraan sahaja , namun 3 perkara akan berlaku dalam masa 5 tahun berikutnya.

1. Deposit awal sebanyak *RM7K
2. Kadar susut hutang (*katakan 2% setahun) = RM7K
3. Kadar kenaikan harga rumah (*katakan 2% setahun) = RM7K


*Nilai anggaran yang dibundarkan

Maka , terdapat ikuti atau pegangan sebanyak RM21K didalam rumah tersebut , dan jika kita menjual rumah tersebut selepas 5 tahun  (untuk memberi peluang pada yang lain untuk memiliki rumah busuk mereka pula) , maka kita akan memperolehi modal sebanyak RM21K. Jika kita mengulang strartegi yang sama untuk 10 tahun berikutnya , maka kita akan mempunyai modal terkumpul sebanyak :-

5 tahun pertama = RM21K (Rumah busuk berharga RM77K)
5 tahun berikutnya = RM60K (rumah berharga RM200K)
5 tahun berikutnya = RM 180K (rumah berharga RM600K)


Selepas 15 tahun , kita akan mempunyai modal sebanyak RM180K minima , kita boleh menggunakan wang ini untuk :-

1. Membeli tanah dan membuat rumah sendiri
2. Membeli rumah berharga RM1.8 juta (jika pihak bank membenarkan berdasarkan pendapatan kita dll)
3. Membeli rumah berharga RM600K dengan deposit sebanyak 30% selama 15 tahun , ianya akan bersamaaan dengan bayaran bulanan untuk deposit 60K selama 30 tahun.
4. Membeli rumah berharga RM360K dengan deposit sebanyak 50% selama 15 tahun.
5. Sila gunakan daya imaginasi dan kreativiti anda.
Jika kita mula membeli rumah busuk kita yang pertama ketika berusia 25 tahun , maka ketika berusia 40 tahun , kita mampu untuk tinggal di rumah sendiri dengan harga yang lebih mahal. Persoalannya sanggupkah kita menyewa dan tinggal berdekatan dengan tempat kerja kita selama 15 tahun sebelum kita membeli tanah untuk dibuat rumah sendiri atau membeli rumah persaraan sendiri yang mana dengan usia sedemian rupa , pastinya kita tidak lagi mengejar kerjaya dan hanya menuju persaraan. Waallahualam.





Nota :

Bayangkan jika kita dan pasangan kita memiliki sebuah rumah busuk setiap seorang ? Tanya pula soalan ini pada diri kita sendiri , berapakah yang diperlukan untuk kita menyimpan setiap bulan jika kita ingin mempunyai simpanan sebanyak RM180K dalam masa 15 tahun ? Mana lebih bijak .. kita menyimpan menggunakan duit kita sendiri atau membiarkan penyewa rumah kita menyimpan untuk kita ?







#leenaproperty

No comments:
Write comments

Interested for our works and services?
Get more of our update !